Kiedy kobieta, która zawsze musi mieć wszystko zaplanowane, dowiaduje się, że ma urządzić swój własny ślub – decyduje się na jedno: STWORZENIE LISTY ZADAŃ, która doprowadzi ją do osiągnięcia celu – z sukcesem!. Mówię tu oczywiście o sobie – kobiecie zadaniowcu. Inaczej zwaną: kobietą podpunktem, dla której dzień bez punktów do wykonania to dzień stracony. A zatem… jak zorganizować wesele?
Kiedy przyszło mi urządzać swój własny ślub, byłam dość skołowana ilością spraw do ogarnięcia.
No cóż…
Nie pomagał fakt, że nie mogłam nigdzie znaleźć w sieci konkretnej i dokładnie przygotowanej listy zadań do wydrukowania i odhaczania. Wiedząc ile problemów może przysporzyć domykanie na bieżąco spraw ślubnych, postanowiłam podzielić się z Wami swoimi etapami organizacji.
Przygotowałam dla Was 111 rzeczy do zrobienia przed ślubem.
No dobra przyznam się. Jest 111 punktów, ale są też podpunkty… 🙂
To nie jest tak, że ja to wszystko zrobiłam kropka w kropkę z tej listy – ale większość tak. Niektóre punkty są tylko inspiracją. Sama zdecyduj, co wybierzesz, a co olejesz. Na końcu wpisu znajdziesz całość w formacie do druku. Niepotrzebne zadania wykreśl, a dodatkowe zapisz w przygotowanych do tego pustych rubrykach na końcu.
To jak, zaczynamy?
Aha!
Lista jest przygotowana pod zwyczaje podlaskie, mam nadzieję, że nie różni się to za bardzo w innych województwach!
111 ZADAŃ DO ZROBIENIA PRZED ŚLUBEM:
A) NA POCZĄTEK:
Jeśli nie wiesz za co się zabrać, zacznij od mojego postu o pierwszych krokach organizacji. Pomoże Ci ułożyć wszystko w głowie, przygotować się do działania i zrobić pierwszy krok. Pierwsze zadania powinny wyglądać mniej więcej tak:
1. Poinformować rodzinę i najbliższych o ślubie
2. Ustalić datę ślubu
(czasami na tym etapie warto już wybrać i odezwać się do zespołu/DJa, kiedy ma wolny termin, bo bardzo szybko może się okazać, że wszyscy mają zajęte terminy na cały rok w przód)
3. Ustalić budżet wesela
4. Wybrać i zaprosić świadków
5. Ustalić wstępne informacje:
- rodzaj ślubu (konkordatowy, cywilny)
- nazwisko Panny Młodej po ślubie
- wstępna liczba gości
- impreza jednodniowa czy z poprawinami
- stoły na weselu okrągłe czy prostokątne
B) SALA WESELNA:
6. Wybrać i zarezerwować miejsce wesela
7. Podpisać umowę i wpłacić zaliczkę
8. Przygotować i zadać pytania obsłudze
- Kiedy podajemy ostateczną liczbę gości na weselu?
- Kiedy podajemy ostateczną liczbę gości na poprawinach?
- Czy na poprawinach udostępnione będą głośniki lub sprzęt do odtworzenia własnej muzyki?
- Czy możemy dokładać własne ciasta na słodki stół?
- Czy istnieje opłata za korkowe? (czyli opłata za każdą otwartą butelkę w lokalu)
- Czy sala płaci za ZAIKS (prawa autorskie do muzyki)?
- Ile osób mieści się przy jednym stole?
- Czy można zarezerwować specjalne dekoracje, dostępne do wypożyczenia przez salę? – np. sztalugi (na księgę gości), świeczniki, obrusy, pokrowce na krzesła, karafki na alkohol, rama do usadzenia gości
- Czy można wypożyczyć rzutnik podczas wesela? np. na film z podziękowaniem dla rodziców
- Czy można umieszczać na sali woje dekoracje i gadżety? np. bańki, świeczki, światełka, balony na hel
- Ile zaleca się kupić szampana dla gości (na wejście Państwa Młodych)?
(mi powiedziano: 1 szampan na 10-12 gosci + 1 bezalkoholowy dla dzieci) - Czy nocleg w hotelu dla Państwa Młodych jest wliczony w cenę?
- W jakich godzinach liczona jest doba hotelowa?
- Czy sala dekoruje wejście do budynku?
- Czy na miejscu jest bezpieczny SEJF, w którym można przechować koperty od gości?
(pamiętajcie, żeby wszystkie koperty świadek schował do jednej, dużej tzw. „bezpiecznej koperty”, której nie da się otworzyć bez uszkodzenia)
9. Ustalić plan działania z obsługą
Co po czym następuje, o której tort, o której podziękowania i posiłki, co w kieliszkach na wejście: woda, wódka czy to i to?
10. Wybrać MENU I cenę za gościa
11. Zaopatrzyć się w plastikowe pojemniki/blaszki na ciasta i jedzenie, które zostanie po weselu
12. Zarezerwować wstępną ilość pokoi dla gości w hotelu, którzy potrzebują noclegu
C) KOŚCIÓŁ/ URZĄD STANU CYWILNEGO:
13. Zarezerwować termin i godzinę, zapytać o cenę
14. Skompletować potrzebne dokumenty:
- Ważne dowody osobiste
- Metryki chrztu z pieczątką i informacją o bierzmowaniu(max. 6 miesięcy przed ślubem)
- Zaświadczenie z USC o braku przeciwwskazań do zawarcia małżeństwa
- Potwierdzenie odbycia nauk przedmałżeńskich i wizyt w poradni rodzinnej
- Zaświadczenie o wygłoszeniu zapowiedzi (kto ma ślub mieszany – nie musi)
- Zaświadczenie o odbytych spowiedziach (dwie spowiedzi przed)
15. Umówić się na uzupełnianie protokołu przed ślubem
16. Ustalić, kto będzie księdzem na ślubie i do niego kierować pytania i ustalać szczegóły
17. Ustalić z księdzem:
- Jakie piosenki ma zagrać organista lub ewentualnie, kto będzie występował/grał/śpiewał podczas ceremonii?
u mnie były: Marsz Mendelsona, Ave Maria i Panis Angelicus 🙂 - Czy ktoś naszych bliskich będzie czytał czytanie?
- Kto ma ślub danego dnia i ewentualnie skontaktować się w celu złożenia się na dekoracje
- Czy można dekorować kościół i co jest w cenie?
- Czy można sypać konfetti? (ewentualnie puszczać bańki)
- Kto będzie prowadził pod ołtarz (Pan Młody czy ojciec Panny Młodej)?
- Czy będą szły dzieci przed Państwem Młodym?
- Czy w dniu ślubu protokół będzie podpisywany w tym samym czasie przez Państwa Młodych czy oddzielnie?
W sytuacji, kiedy np. Pan Młody ma zobaczyć pierwszy raz Pannę Młodą dopiero w kościele, taki protokół można podpisać oddzielnie albo razem po Mszy Świętej
D) DJ/ ZESPÓŁ:
18. Wybór, rezerwacja, umowa i zaliczka
19. Ustalić i przekazać piosenkę na pierwszy taniec i wjechanie tortu
20. Wysłać listę ulubionych piosenek (może dedykacji) + listę zakazanych piosenek
21. Ustalić zabawy weselne na oczepiny i podczas całego wesela
22. Ustalić scenariusz wesela – co jest po czym- kiedy oczepiny, podziękowania, tort i ewentualnie inne atrakcje + pytania
- do której DJ prowadzi imprezę, czy można przedłużyć?
- czy DJ opłaca ZAIKS (prawa autorskie do muzyki)?
- Czy posiada dodatkowe oświetlenie sali (to jest ważny punkt)?
- Czy chcecie ciężki dym i przygaszone światła do pierwszego tańca (osobiście NIE polecam)
E) FOTOGRAF:
23. Wybór,rezerwacja, umowa, zaliczka
24. Ustalić termin, miejsce i charakter sesji poślubnej (plenerowej)
25. Ustalić ewentualną formę sesji narzeczeńskiej
26. Ustalić termin i formę odbioru zdjęć
F) KAMERZYSTA:
27. Wybór,rezerwacja, umowa, zaliczka
28. Ustalić termin, miejsce i charakter sesji poślubnej (plenerowej)
29. Ustalić ewentualną sesję narzeczeńską lub podziękowania dla rodziców.
30. Ustalić termin i formę odbioru filmu
31. Ustalić muzykę do filmu/teledysku ślubnego
G) DEKORACJE ŚLUBNE:
32. Wybór koloru i motywu przewodniego
33. Zamówić własne dekoracje i dodatki (polecam kilka miesięcy wcześniej na ALI EXPRESS)
np. prezenciki dla gości, balony, ozdoby do włosów, księgę gości, bańki, konfetti, pudełko na obrączki, topper do tortu, kieliszki dla Młodych
34. Ustalić szczegóły związane z dekoracjami mieszkania, kościoła i sali weselnej:
- Czy zamawiamy żywe kwiaty do dekoracji sali?
- Kto dekoruje salę, kiedy i jak?
- Jak dekorujemy kościół (np. biały dywan, wynajęte krzesła, lampiony, ozdoby na ławki, świece, kwiaty)?
- Czy dekorujemy wejście do sali weselnej? (my nie dekorowaliśmy) 🙂
- Jak dekorujemy stoły weselne?
- Jak dekorujemy ścianę za Państwem Młodym na sali weselnej? (kurtyna świetlna, ściana zielona, kwiatowa, inicjały, wspólne zdjęcie)
- Czy dekorujemy salę światłem? (do uzgodnienia z DJ-em lub salą)
- Czy przewidujemy inne dekoracje? (maszyna do baniek, dymu, lampki ledowe, balony na hel, fontanna czekolady)
- Czy dekorujemy wejście do mieszkania Pana Młodego i Panny Młodej?
- Czy dekorujemy transport Państwa Młodych?
- Czy robimy jakieś dekoracje DIY?
H) PAPETERIA ŚLUBNA:
ZAPROSZENIA:
35. Przygotować listę osób do zaproszenia (na ślub i wesele lub tylko na sam ślub)
36. Wybrać wzór zaproszeń ślubnych lub wykonać samemu
37. Kupić koperty ślubne i inne dodatki, np sznurek do przewiązania
38. Rozdać zaproszenia gościom
39. Zebrać potwierdzenia przybycia gości
WINIETKI:
40. Wybrać projekt lub wykonać samemu winietki
41. Rozstawić winietki na stołach (jeśli to możliwe – najlepiej dzień przed weselem tak samo jak reszta dekoracji)
PREZENTY:
42. Wybrać i zamówić prezenty dla gości na talerzyku z podziękowaniem za przybycie
43. Wybrać i zamówić prezenty dla gości na pożegnanie i podziękowanie za zabawę na weselu
USADZENIE GOŚCI:
44. Wybrać projekt lub wykonać samemu planszę z usadzeniem gości
45. Ustalić numerację lub nazwy stolików
46. Ustalić usadzenie gości
47. Ustalić czy stawiamy na stołach dodatkowe książeczki z MENU / harmonogramem wesela
ZAWIESZKI/ETYKIETY NA ALKOHOL:
48. Wybrać projekt lub wykonać samemu zawieszki/etykiety na alkohol
KSIĘGA GOŚCI:
49. Wybrać projekt lub wykonać samemu księgę gości lub plakat do podpisów
50. Zapewnić gościom długopisy do podpisów
51. Ustalić czy dajemy gościom możliwość robienia i wklejania zdjęć do księgi
INNE GRAFIKI:
52. Przygotować karteczki lub planszę z usadzeniem gości
53. Zdecydować czy robimy dodatkowe grafiki
np: MENU na stołach, książeczki weselne, ankiety weselne, łamigłówki dla dzieci, naklejki na prezenty dla gości.
I) TRANSPORT:
54. Ustalić transport, którym dojedziemy do kościoła
55. Zastanowić się czy goście potrzebują transportu, jeśli tak, to zdecydować jaki
56. Zorganizować dekoracje – kwiaty, wstążki, zawieszki na tablicę rejestracyjną
J) OBRĄCZKI:
57. Poszukać inspiracji, wybrać materiał, model
58. Wybrać grawer
59. Zamówić obrączki (najlepiej wcześniej, aby ewentualnie poprawić rozmiar przed ślubem)
60. Ustalić, kto zajmuje się obrączkami w czasie mszy (np. świadek)
61. Znaleźć pudełeczko na obrączki i ewentualnie udekorować je kwiatami u florystki
K) NOCLEG DLA GOŚCI:
62. Zarezerwować nocleg dla gości, którzy dojeżdżają lub mają małe dzieci
L) UBIÓR PANNY MŁODEJ:
63. Znaleźć i zamówić wymarzoną suknię ślubnej
64. Przygotować ozdobny wieszak, na którym będzie wisiała suknia ślubna
65. Znaleźć inne potrzebne sukienki (np. na poprawiny, do pierwszego tańca)
66. Znaleźć buty ślubne (+ przygotować dodatkową parę w razie odcisków)
67. Kupić bieliznę ślubną
68. Zaopatrzyć się w szlafrok lub sukienkę, w której będziemy przed samym założeniem sukni ślubnej
69. Przygotować rajstopy lub pończochy
70. Zgromadzić dodatkowe akcesoria:
- biżuteria ślubna
- bolerko, szal, etola
- biżuteria do włosów
- wianek lub welon na głowie
- podwiązka
- biała lub przezroczysta parasolka na wypadek deszczu
- coś niebieskiego, starego, pożyczonego
M) UBIÓR PANA MŁODEGO:
71. Znaleźć i zamówić garnitur
72. Przygotować koszule (najlepiej mieć ok. dwóch dodatkowych na wypadek upałów lub nieprzewidzianych wpadek)
73. Znaleźć buty ślubne
74. Zgromadzić dodatkowe akcesoria:
- muszka lub krawat + poszetka
- spinki do koszuli
- bielizna ślubna
- szelki
- skarpetki
N) INNY UBIÓR:
75. Dogadać się ze świadkami w kwestii ubioru i koloru dodatków
76. Przygotować ubranka dla dzieci idących w kościele przed Państwem Młodym (np. dziewczynka sypiąca kwiatki)
O ) URODA:
77. Wybór makijażu ślubnego, rezerwacja kosmetyczki (+ ewentualnie dodatkowe wizyty na manicure, pedicure, regulację brwi i inne zabiegi kosmetyczne polecane przed ślubem)
78. Wybór fryzury ślubnej, rezerwacja fryzjera
79. Umówić się na próbny makijaż i fryzurę ślubną
80. Przemyśleć kwestię wybielania zębów lub zabieg piaskowania i skalingu
81. Przemyśleć kwestię solarium
82. Depilacja całego ciała
83. Ustalić własny plan urodowy (np. dieta, branie suplementów, ćwiczenia fizyczne)
P) JEDZENIE I NAPOJE:
84. Zamówić tort ślubny
85. Przygotować dekoracje tortu np.
- topper z nazwiskiem lub figurka
- kwiaty,
- stelaż pod tort,
- sztuczne ognie do tortu
86. Wybrać MENU ślubne
87. Wybrać i kupić alkohol
88. Przemyśleć kwestie dodatkowych produktów, np:
- własny słodki stół,
- własny samogon,
- stół wiejski,
- fontanna czekolady,
- jedzenie na poprawiny
R) PIERWSZY TANIEC:
89. Wybrać piosenkę do pierwszego tańca
90. Nauczyć się pierwszego tańca lub zapisać się na kurs
S) KWIATY:
91. Bukiet ślubny dla Panny Młodej i świadkowej
92. Butonierka dla Pana Młodego i świadka
93. Inne kwiatowe dodatki do przemyślenia:
- wianek ślubny
- bukiet dla dziewczynki sypiącej kwiatki
- kwiaty na podziękowania dla rodziców
- kwiaty do dekoracji transportu
- kwiaty do dekoracji sali weselnej
- kwiaty do dekoracji kościoła
- kwiaty do dekoracji tortu
- kwiaty do dekoracji tablic z usadzeniem gości
- kwiaty do dekoracji pudełka na obrączki (np. mech)
T) DODATKOWE ATRAKCJE:
94. Przygotować podziękowania rodzicom (prezent lub film) i ewentualnie dziadkom i chrzestnym
95. Zastanowić się nad dodatkowymi pomysłami na niezapomniane atrakcje, przykłady:
- taniec z ogniem
- pokaz sztucznych ogni
- sztuczne ognie na patykach dla gości
- ankiety weselne dla gości
- łamigłówki i zabawy dla dzieci
- pokazy taneczne lub występy kogoś utalentowanego z rodziny 🙂
- fotobudka
- pokaz barmański
- drink bar
- budka z lodami
- rysowanie 15-minutowych karykatur dla gości
- bańki mydlane
- prezenty dla gości
- fontanna czekolady
- wiejski stół
- zdjęcia i ciekawostki dotyczące Państwa Młodych (na oddzielnym stoliku)
- miękkie kapcie w koszyku dla pań, które nie wytrzymają całej nocy na parkiecie w obcasach
- przebieranki dla gości i oryginalne zabawy oczepinowe
- quiz wiedzy o Młodych
- umieszczenie nazw stolików zamiast numeracji (np. nazwy krajów, w których byliście, nazwy gwiazdozbioru, nazwy kwiatów, nazwy filmów)
- Wasza strona www dla gości z najważniejszymi informacjami o weselu
U) PREZENTY:
96. Przygotować prezenty dla rodziców i opakowania prezentów, np. kosze, pudełka
97. Przygotować dodatkowe prezenty lub kwiaty dla dziadków i chrzestnych
98. Przygotować drobiazgi na powitanie lub pożegnanie gości
99. Przygotować ozdobne pudełko lub kosz na koperty lub prezenty od gości oraz ustalić, gdzie zostaną przechowane na czas imprezy
W) PRZED ŚLUBEM:
100. Ustalić gdzie i kiedy odbędzie się błogosławieństwo.
101. Ustalić gdzie odbędą się przygotowania pana i panny młodej.
102. Stworzyć harmonogram dnia ślubu (co, o której godzinie następuje).
103. Przygotować koszyczki ratunkowe do damskiej toalety.
104. Przygotować alkohol i cukierki do samochodu na wypadek bramy.
105. Dogadać się ze świadkami w kwestii daty wieczoru kawalerskiego/panieńskiego.
106. Kupić konfetti do sypania po wyjściu pary młodej z kościoła.
107. Przygotować prezent dla siebie nawzajem (pani młoda dla pana młodego i odwrotnie).
108. Napisać list do męża/żony w dniu ślubu przed ceremonią.
109. Ustalić szczegóły związane z podróżą poślubną.
110. Ustalić kto się czym zajmuje w dniu ślubu (kto odbiera kwiaty, kto dekoruje salę, kto przypomina gościom o wpisach do księgi).
111. Wrzucić na luz i CIESZYĆ SIĘ na całego, bo Wasza impreza!
Jak zorganizować wesele? Lista do druku
Zaprojektowane przeze mnie listy rzeczy do zrobienia są całkowicie za darmo. Możesz je wydrukować samodzielnie w domu. Będzie mi bardzo miło jeśli w zamian za darmowy projekt zapiszesz się na Newsletter lub polubisz mój fanpage, żebym mogła dzielić się z Tobą częściej porządną dawką kreatywnych projektów, wpisów i pomysłów! 🙂
Lista ma w sumie 7 stron formatu A4 i dostępna jest w dwóch kolorach: różowym i niebieskim. Wykonane zadania możesz zamalować lub odznaczyć w kółku obok danego podpunktu. Możesz również zapisywać odpowiedzi po lewej stronie zdania każdego zdania. Niektóre punkty to wręcz pytania dotyczące ustalenia daty, rodzaju wesela i tym podobne.
Ostatnia strona to miejsce na Twoje własne zapiski i zadania, które pojawią się na horyzoncie na bieżąco. Śmiało notuj wszystko inne co przyjdzie Ci do głowy, a gwarantuje, że nic Ci nie umknie!
Pliki są do pobrania tylko do użytku prywatnego, nie wyrażam zgody na modyfikowanie grafik, wykorzystywanie ich w celach komercyjnych, sprzedawanie oraz rozpowszechnianie bez mojej wiedzy i zgody.
Polub Just happy life na Facebooku
Jeżeli podoba Ci się grafika, którą stworzyłam oraz chcesz być na bieżąco ze wszystkimi postami i kreatywnymi inspiracjami, zapraszam Cię serdecznie do polubienia fanpage’a!
A teraz uwaga!
Jeśli , o zgrozo, coś mi umknęło w tej liście i perfidnie to zauważycie… Nie omieszkajcie wspomnieć o tym w komentarzu. Pomagajmy sobie nawzajem i jak macie jakieś dodatkowe propozycje lub rzeczy, o których warto pamiętać – dopisujcie.
Kto ma wesele w tym roku? Czym najbardziej stresowaliście się, lub stresujecie? Dla mnie najgorsze było chyba kontrolowanie wydatków i pierwszy taniec. Na szczęście wszystko dobrze się skończyło, a panika była zupełnie nie potrzebna… Dlatego przyszłe panny młode, nie ma co się stresować, to będzie PIĘKNY DZIEŃ! 🙂
Pingback: 5 ślubnych tradycji, które sobie odpuściliśmy - Just Happy Life()